وبلاگ بازی های رایانه ای

اخبار تمام بازی های رایانه ای

وبلاگ بازی های رایانه ای

اخبار تمام بازی های رایانه ای

بازی mafia2

 مروری بر مافیا

سال 2002 به طور حتم یکی از بهترین و فراموش نشدنی ترین سال ها برای بازی کننده های PC است. در آن سال ها بازی های بی نظیری وارد بازار شدند که هنوز هم در یاد ها مانده اند. بازی هایی که هرچند نتوانستند عنوان بهترین بازی سال را کسب کنند ، اما هنوز هم گروه های کثیری را می بینیم که در حال پیشروی در باری تا رسیدن به مرحله ی آخر هستند .......

یکی از همین بازی ها ، بازی GTA III بود. این بازی در واقع نقطه ی عطفی در سری بازی هایGTA محسوب می شود. در نسخه ی دوم این بازی ، ایراد های بسیاری وجود داشت. وجود دوربین از دید بالا اساسی ترین مشکل آن بود که کنترل بازی را بسیار سخت می نمود. هرچند که در زمان خودش ، یکی از بهترین بازی های اکشن ماجرایی به حساب می آمد. 4 سال پس از انتشار این بازی ، شاهد انتشار نسخه ی سوم آن بودیم. موتور گرافیکی آن تغییرات بسیاری کرده بود و از نو ساخته شده بود. دید آن به حالت سوم شخص در آمده بود که کنترل آن را بسیار آسان کرده بود. ماموریت های بازی بسیار جذاب و مهیج شده بود. آزادانه گشتن در شهر ، خرید اسلحه ، داستان جذاب بازی و.... همه و همه دست در دست هم داده بود که GTA III را برترین بازی سال گرداند. اما این اتفاق هرگز برای این بازی اتفاق نیفتاد و در سبک اکشن هم نتوانس به این عنوان دست یابد. زیرا از شانس بد ، برترین بازی سال هم سبک GTA بود.
یکی دیگر از همین بازی های معروفی که در این سال منتشر شد ، بازی جنجالی Warcraft III بود. بازی ای بینظیر که انقلابی را در بازی های چندنفره ی تحت شبکه به وجود آورد. داستان بازی جذابیت ویزه ای داشت که بازی کننده را تا آخر دنبال خود می کشانید. گرافیک بازی و نورپردازی های آن بینظیر بود. حتی بازی های استراتزیکی که ماه ها بعد از آن منتشر شدند ، نتوانستند گرافیکی را در سطح وارکرفت ارائه بدهند. ظرف مدت کوتاهی این بازی به انتخاب اول استراتزیک باز ها تبدیل شد. امکانات و نوآوری های بی سابقه ای که در این بازی وجود داشت (که مهم ترینن آن قهرمانان بازی اند) باعث شد که هنوز پس از گذشت 6 سال ، تنها انتخاب استراتزیک باز ها برای بازی های تحت شبکه باشد. تمامی این ها باعث شد که این بازی به عنوان یکی از سه کاندید دریافت جایزه ی بهترین بازی سال شود. هرچند که این بازی به این عنوان دست نیافت ، ولی در سبک استراتزیک ، به عنوان بهترین بازی سال شناخته شد.
اما در این سال ، بازی ای روانه ی بازار شد که هیچگاه انتظار نمی رفت که بتواند رقبایی مثل GTA III و Warcraf را اینگونه مغلوب خود سازد. تریلر هایی که از این بازی قبل از ورود آن به بازار پخش می شد ، نوید یک بازی انقلابی در سبک اکشن را می داد. ظرف مدت کوتاهی مافیا به یکی از محبوب ترین بازی های در حال ساخت تبدیل شد و چند ماه بعد با ورود آن به بازار ، محبوبیت خود را کامل گرداند.
شرکت Illusion Softworks که محل آن در کشور چک می باشد ، بازی ای را روانه ی بازار کرد که هر کس برای یک بار آن را بازی کرد ، آن را به عنوان برترین بازی عمرش بر می شمرد. این شرکت که کار خود را با بازی Hidden & Dangerous آغاز کرد. بازی ای که می توان یک تجربه ی خوب برای این شرکت به حساب آورد ، اما به زودی از یاد ها فراموش شد و با استقبال چندان زیادی هم از سوی بازی کننده ها مواجهه نشد. در این بازی ، اولین بار بود که از موتور LS3D استفاده می شد. موتوری که توسط همین کمپانی ابداع گردید. این موتور در این بازی ، مشکلات فراوانی را داشت. لودینگ های بسیار طولانی ، هوش مصنوعی ضعیف ، رندر شدن تصاویر بازی با مشکلات فراوان و... باعث شد که این بازی به موفقیت چندانی دست پیدا نکند.
با اعلام ساخت بازی مافیا ، کار بر روی رفع ایرادات این موتور و بهتر کردن آن نیز آغاز شد. از مهم ترین ایراداتی که در نسخه ی مافیای این موتور رفع شد ، باگ های گرافیکی آن بود. در بازی H&D باگ های گرافیکی این بازی گاهی اوقات بازی کردن را غیر قابل تحمل می کرد. مثلا رد شدن هواپیما از درون یک ساختمان ، فرو رفتن ناگهانی شخصیت بازی در زمین و سقوط به اعماق آن ، رندر نشدن برخی از تصاویر و یا در هم بر هم شدن تصاویر ، همه و همه ایراداتی بودند که در این موتور به طور ماهرانه برطرف شدند. هوش مصنوعی بازی نیز تغییرات بسیاری را نسبت به قبل کرد. علاوه بر این حتی نوآوری هایی نیز در این زمینه در نسخه ی مافیای آن به وجود آمد. نظیر این نوآوری را در مرحله ی کشتن برادر سرجیو موریلو شاهد بودیم. جزئیات گرافیکی و بافت های آن در نسخه ی مافیا بسیار بهتر شده بود. گرافیکی را که این موتور برای نسخه ی مافیا ارائه داد ، در آن تاریخ برای بازی های کامپیوتر بی سابقه بود. فیزیک بازی نیز یکی از عواملی بود که در موفقیت این بازی نقش بسزایی داشت. هرچند که در باز هم در این نسخه شاهد ایراداتی در هوش مصنوعی ، برخی باگ های گرافیکی و لودینگ های طولانی بودیم ، اما جنبه های مثبت این موتور باعث شدند که LS3D به عنوان برترین موتور بازی ها از سوی بسیاری از سایت های تخصصی بازی های رایانه ای انتخاب شود.
داستان بازی به طور حتم یکی از اصلی ترین نقش ها را در جاودانه کردن بازی بر عهده دارد. داستانی ترازدی که پایان آن قابل حدس بود ، اما هیچگاه نمی شد وقایع بعد از آن را حدس زد. در این بازی یک خانواده ی مافیایی ، مسائل و مشکلات آنان و حتی مسائل خصوصی شخصیت اول آن به زیبایی به تصویر کشیده می شد. هنوز هم در نظرسنجی ها ، داستان مافیا به عنوان برترین داستان تاریخ بازی های کامپیوتری انتخاب می شود. با این که در این بازی کشتار و خشونت به وفور دیده می شود و همچنین شخصیت اصلی آن در بازی به یک آدم کش حرفه ای تبدیل می شود ، اما پایان ترازدی آن باعث شد که این بازی در بسیاری از کنفرانس های روانشناسی بازی های کامپیوتری که به بررسی داستان بازی ها می پردازند ، به عنوان بهترین اثر معرفی گردد.
عوامل بسیار دیگری نیز در موفقیت این بازی تاثیر گذارند. بازی ای که توانست در تمامی موارد نظیر گرافیک ، هوش مصنوعی ، داستان ، صداگذاری و... رقیبانی مثل GTA و Warcraft را کنار بگذارد. شاید کم تر کسی فکر می کرد که مافیا با ماشین های کلاسیک آن ، بتواند GTA را با ماشین های مدرن و زیبایش و سابقه ی چند ساله اش در بازی های کامپیوتری را اینگونه پشت سر بگذارد. اما یک سرمایه گذاری درست ، تیمی کوشا و جدی ، مدیریتی صحیح ، تبلیغاتی مناسب و... همگی باعث شدند که از یک کمپانی ناشناخته در کشوری نه چندان قوی در صنعت کامپیوتر (در مقایسه با کشور هایی مثل آمریکا و کانادا) ، بازی ای ساخته شود که در تاریخ بازی های کامپیوتری جاودانه شود. با این بازی بود که شرکت Illusion Softworks جایگاه ویزه ای را در بین بازیکن های بازی های کامپیوتری به دست آورد و کمکی برای فروش بالای محصولات این شرکت نظیر Vietcong 2 شد.





دو سال بعد از حضور بازی مافیا در بازار ، شایعه هایی مبنی بر ساخت نسخه ی دوم آن به وجود آمد. این شایعه ها زمانی قوت گرفت که هیچ گاه سازندگان مافیا ، خصوصا دنیل واورا (کارگردان بازی ) هیچ گاه جواب درستی به خبرنگاران در این باره نمی دادند. حضور مجدد این شرکت در نمایشگاه E3 سال 2004 باعث شد که این شایعه به اوج خود برسد. علاوه بر این تا قبل از برگزاری نمایشگاه ، مسئولان این شرکت همواره از اعلام بازی ای که قرار بود به نمایش در بیاید ، طفره می رفتند.در اینجا بود که شایعه ی ساخت مافیا 2 به اوج خود رسید. طرفداران بازی مافیا برای رسیدن به روز افتتاحیه ی نمایشگاه ، ثانیه شماری می کردند. همه ی آن ها منتظر دیدن تریلری از آن بودند و حتی جشن هایی اینترنتی ای نیز مدیران سایت های بازی مافیا ترتیب داده بودند. اما نمایشگاه E3 2004 هم آمد و رفت و در آن خبری از مافیا 2 نبود. تنها بازی معروفی که Illusion Softworks ارائه داده بود ، Vuetcong 2 بود که دو سال بعد منتشر شد. این خبری بسیار نا امید کننده برای مافیا دوستان بود. خبرنگار گیم اسپات هم در یک مصاحبه ی کوتاه با دنیل واورا ، از وی سراغ مافیا 2 را گرفت که باز هم جواب واضحی از وی ارائه نشد.(ما از موفقیت این بازی خوشحالیم و بازی هایی را در آینده خواهیم ساخت که طرفدارانمان را راضی نگه دارد) به طور حتم هیچ کس فکر نمی کرد که مافیا 2 ای که انتظار دیدنش را در این نمایشگاه دارند ، با 4 سال تاخیر می توانند آن را در غرفه ی 2k Games مشاهده کنند.


نمایشگاه GC 2007 آلمان ، مسلما یک تاریخ ماندگار در ذهن دوست داران مافیا خواهد بود. 5 سال بود که از تاریخ ساخت مافیا می گذشت. طرفداران بازی مافیا با ارائه ی مود هایی از این بازی ، سعی می کردند که جای مافیا 2 را پر کنند.پس از آنکه شایعه های ساخت مافیا 2 در همه ی نقاط دنیا و سایت های خبری فروکش کرد و هیچ کس امیدی به نسخه ی دوم این بازی نداشت نمایشگاه GC 2007 نقطه ی آغازی دوباره برای به راه انداختن تب مافیا شد. شرکت Illusion Softworks با ارائه ی تریلری از این بازی ، این نمایشگاه را در ذهن طرفداران بازی مافیا جاودانه کرد. آنطر که از تریلر بازی پیدا بود ، چند سالی بود که بر روی ساخت این بازی کار می شد. اما خبر ساخت آن در آن تاریخ اعلام شد تا همگان برای ورود این بازی به بازار لحظه شماری کنند.












شاید اولین چیزی با دیدن تریلر این بازی توجه همگان را به خود جلب کند ، گرافیک آن باشد. این گرافیک نقطه ی قوت خود را در رفتار و حرکات شخصیت ها ، به خوبی نمایش می دهد. رفتار و حرکات شخصیت های بازی به طرز باورنکردنی ای واقعی می باشد. در برخی از صحنه های بازی آنقدر گرافیک بازی خوب عمل می کند که دمو های بازی را به فیلم هایی که با دوربین فیلم برداری ساخته شده اند شبیه می کند تا یک بازی. گرافیک بازی در حالات صورت شخصیت ها خود را به طرز باورنکردنی ای به نمایش می گذارد. هنگامی که شخصیت ها حرف می زنند ، فقط دهان آن ها تکان نمی خورد. بلکه تمام ماهیچه های صورت اعم از ماهیچه های گونه ، ابرو ، پیشانی و... همه با هم عمل می کنند و حالات چهره ی فرد را تغییر می دهند. به همین دلیل رفتار و گفتار شخصیت ها بیشتر به یک فیلم شبیه است تا بازی های کامپیوتری.
در طراحی بازی ، همه چیز مورد توجه سازندگان بازی بوده است. از علف ها وزباله های روی زمین گرفتته تا شخصیت ها و ساختمان های بازی. بافت های گرافیکی بازی بسیار به واقعیت شبیه اند که بازیکن را مجذوب خود می کنند. برای ساخت چنین بازی ای با رعایت این همه جزئیات ، دیگر موتور LS3D که در نسخه ی اول از آن استفاده شده بود ، توانایی لازم را نداشت. بنابراین سازندگان بازی با ترکیب تکنولزی بازی های مختلف 2K Games و همچنین با به کار بردن قدرت خلاقیت خود ، موتوری را تولید کردند که جواب گوی تمامی نیاز های آنان و به نمایش دادن جزئیات بازی باشد. بنا به گفته ی سازندگان ، قوانین فیزیکی زیادی در بازی به کار برده شده است تا بازی را تا حد امکان ، واقعی تر گرداند.
گرافیک بازی در طراحی وسایل نقلیه هم کم کاری نکرده است. وسایل نقلیه در بازی اعم از خودرو ها ، ترن های زمینی و هوایی و... همگی از روی نمونه هایی ساخته شده است که در دهه های 40 و 50 در خیابان های شهر نیویورک دیده می شدند. در طراحی آن ها تمامی جزئیاتی که خودرو ها را به نمونه ی واقعی اش نزدیک تر کند ، استفاده شده است. عکس زیر به خوبی گویای این مطلب است

بررسی بازی

خودرویی که در بالا مشاهده می کنید ، یک خودروی لیسر کادیلاک مربوط به دهه ی 50 است. همانطور که مشاهده می کنید ، هیچ تفاوتی بین مدل واقعی این خودرو و نمونه ی آن در بازی وجود ندارد. حتی چرخ ها و قالپاق های آن نیز به زیبایی در بازی شبیه سازی شده است. شاید تنها تفاوتی که به چشم می آید ، جلوبندی آهنی آن ها باشد که البته هر مدل از خودرو های آن دوره ، جلوبندی میله ای متفاوتی داشتند.

طراحی ساختمان ها و خصوصا پنجره های آن ها از دیگر نقاط قوت این بازی است. یکی از نقاط ضعف گرافیک بازی در نسخه ی اول آن ، طراحی پنجره ی برخی از ساختمان های آن بود. پنجره های نسخه ی اول حالتی کاملا سه بعدی داشت ، اما در طراحی پنجره ی برخی از ساختمان های سطح شهر (که شامل برج ها و آپارتمان های آن می شود.) بسیار ضعیف کار شده بود. حالتی دو بعدی به خود گرفته بود و هنگامی که به آن ها نزدیک می شدیم ، تار می گشتند و بیشتر شبیه به عکس روی دیوار چسبیده شده می شدند تا یک پنجره. اما در این نسخه ، دیگر از این مشکل خبری نیست. پنجره ها و ساختمان ها حالتی کاملا سه بعدی به خود گرفته است که به جذابیت بازی کمک ویزه ای خواهد کرد.
ساختمان ها در این بازی به زیبایی طراحی شده است. در طراحی ساختمان ها ، از عکس هایی که سازندگان این بازی در سفر به نیویورک از آن گرفته اند استفاده شده است و هر ساختمانی یک نمونه ی واقعی از خود در دهه ی 50 دارد. .

نورپردازی بازی از دیگر نقاط قوت گرافیک مافیا 2 به حساب می آید. افکت سایه های بازی به خوبی قدرت نورپردازی بازی را نشان می دهد. اجسام نازک و کم قطر ، نیمسایه دارند. علاوه بر این سایه ی هر جسمی که بر روی زمین یا دیوار می افتد ، فقط سایه ی کامل نیست. بلکه در مرز بین سایه و روشنایی کامل ، نیم سایه ها را نیز مشاهده می کنیم که چنین چیزی ، قدرت نورپردازی بازی را به نمایش می گذارد.

همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، در قسمت 1 سایه ی سیم برق و در قسمت 2 ، سایه ی کامیون در حال عبور بر روی زمین افتاده است. به علت قطر کم سیم و همچنین قوانین فیزیک طبیعی حاکم بر نور ها ، سایه ی سیم ها از وضوح کمی برخوردار است و یک نیم سایه به حساب می آید. اما سایه ی کامیون که مولدش بسیار بزرگ تر است ، یک سایه ی کامل را بر روی زمین ایجاد کرده است.
در قسمت 3 که سایه ی ماشین بر روی زمین افتاده است ، همانطور که مشاهده می کنید ، در مرز سایه ی کامل خودرو و روشنایی کامل ، یک نیم سایه تشکیل شده است.
تمامی این موارد ، قدرت نورپردازی و درنتیجه گرافیک بازی را بسیار بالا می برد و بازی را به واقعیت نزدیک تر می سازد.

بازتاب نور در آب های صاف روی زمین از دیگر نقاط قوت نورپردازی بازی است. آنطور که در تریلر بازی مشاهده کردیم ، می توان همانند دنیای واقعی ، بازتاب تصاویر پیرامون یک آبد راکد روی زمین را در درون آن مشاهده کرد. این تصویر مجازی ایجاد شده در آب ، دقیقا مثل آیته عمل نمی کند (ضعفی که برخی از بازی های کامپیوتری در این زمینه دارند.) بلکه وقتی به آن نگاه می کنیم ، کاملا مشخص است که این تصویر در یک آب راکد ایجاد شده است نه یک آینه.

همانطور که مشاهده می کنید ، در قسمت 1 تصویر ساختمان بر روی آب راکد به زیبایی نقش بسته است.

رفتار و حرکات عادی مردم یکی دیگر از نقاط قوت بازی است. در نسخه ی اول تنها حرکات عادی ای که مردم داشتند ، یکی نگاه کردن با دقت به شما به هنگام حمل اسلحه ، دیگری فرار کردن به هنگام تیراندازی و سومی هم درگیری یا فرار به هنگام ایجاد مزاحمت برای آنان بود. اما در این نسخه شاهد موارد بسیاری هستیم که رفتار مردم و عابران را در خیابان ها بسیار به واقعیت نزدیک تر می گرداند. یکی از همین مواردی که در عکس بالا و در قسمت 2 به وضوح دیده می شود ، صحبت کردن افراد با یکدیگر و اعلام خطر آنان است. خودروی لیسری از دور و با صدای بلند و سرعت بالا در حال نزدیک شدن است و در قسمت 2 که با خط قرمز مشخص شده است ، زنی را می بینیم که پای خود را خم کرده و به سمت همین ماشین اشاره می کند و دارد به مخاطب خود اعلام خطر می دهد و وی را از منبع خطر ، آگاه می سازد. این مورد تنها یک نمونه از رفتار عادی مردم در خیابان ها است. موارد دیگر که همگی امیدواریم جالب تر باشد ، در خود بازی دیده خواهد شد.

دود ها در این نسخه ، یکی دیگر از مواردی اند که گرافیک بازی را قوت بخشیده اند. با اینکه دود های سیاه رنگ در مافیا 1 به واقعیت بسیار نزدیک بودند ، اما به همان اندازه دود سیگار ها از واقعیت دور بودند. در نسخه ی اول بازی ، دود های غیر عادی حباب شکلی را می دیدیم که از سیگار شخصیت ها بلند می شد و در واقعیت ، هیچ نوع دودی به این شکل وجود نداشت. اما سازندگان این بازی در تریلر آن ، دقیقا سکانسی را نشان می دهد که یک فرد که به ظاهر از اعضای خانواده است ، دود سیگار خود را بیرون می دهد که نشان می دهد سازندگان به زیبایی سعی کرده اند که دود سیگار ها در این نسخه ، ایرادات نسخه ی قبل را نداشته باشد و بیشتر به واقعیت نزدیک باشد.هرچقدر که افکت دود سیگار در نسخه ی اول ایراد داشت ، در این نسخه سعی شده است که تا جایی که ممکن است ، واقعی به نظر آید.

ر عکس فوق ، افکت زیبای دود این بازی به خوبی دیده می شود. همچنین جرقه هایی را بر روی خودروی قرمز رنگ مشاهده می کنیم که شاید بر اثر اصابت گلوله به وجود آمده باشند.

یکی دیگر از مواردی که در بازی جلب توجه می کند ، آسمان بازی است. در اکثر بازی های کامپیوتری ، آسمان بازی همواره صاف و بی ابر بود و تنها یک خورشید درونش می درخشید. شاید تنها بازی هایی که از این امر مستثنی بودند ، مافیا 1 و سری GTA از SA به بعد باشد. در این بازی همانند نسخه ی قبل شاهد این هستیم که آسمان بازی همانند دنیای واقعی ، از وجود ابر بهره می برد. حرکت ابر ها که به احتمال زیاد در بازی وجود خواهد داشت ، در واقعی تر جلوه دادن بازی موثر است. علاوه بر این همواره آسمان بازی به یک رنگ دیده نمی شود. بلکه در برخی از روز ها صاف ، برخی از روز ها پر رنگ و برخی از روز ها کدر رنگ می شود که از شرایط جوی بازی تاثیر می گیرد.

این عکس تغییر سایز یافته است ! برای دیدن عکس کامل روی این نوار کلیک کنید . اندازه عکس اصلی 891x269 می باشد .


از دیگر مواردی که به جذابیت بازی افزوده است ، وجود پرندگان در سطح شهر است (که می توانید آن را در عکس فوق و قسمت سمت چپ مشاهده کنید.). این ابتکار که اولین بار در بازی GTA SA شاهد آن بودیم ، در مافیا 2 به زیبایی در بازی گنجانده شده است. با اینکه GTA SA اولین بار این ابتکار را در بازی به کار برد ، اما در این زمینه به طرز زیادی ناموفق عمل کرد. پرندگان موجود در GTA تنها عقاب ها بودند که البته هیچ شباهتی به عقاب نداشتند. فقط در طول شهر پرواز می کردند و اصلا بالی تکان نمی دادند. قطرشان هم بیشتر از یک ورق کاغذ نبود. اما آنطور که از عکس های این بازی بر می آید ، پرندگانی که در سطح شهر ایمپایر سیتی به پرواز در می آیند ، تا حد بسیار زیادی شبیه به پرندگان واقعی شهر نیویورک هستند. علاوه بر این تنوع در آن ها و نیز حرکات پرواز آنان نیز رعایت شده است.


از گرافیک بازی که بگذریم ، به موسیقی آن می رسیم. اولین تفاوتی که موسیقی این بازی با نسخه ی قبلی خود دارد ، وجود ایستگاه های رادیویی در سطح شهر است. شما می توانید در طول رانندگی ، هر یک از ایستگاه های رادیویی را به وسیله ی رادیوی موجود در خودرویتان ، بگیرید. پخش موسیقی در این بازی از طریق رادیو ها صورت می گیرد و دیگر مثل نسخه ی اول ، موسیقی به هنکام رانندگی به اجبار پخش نمی شود. در ساختن موسیقی های این بازی هم همانند نسخه ی اول ، سعی شده است که با ترکیب انواع موسیقی کلاسیک ، موسیقی ای متناسب با دهه های 50 ساخته شود.
یکی دیگر از نکات جالب در مورد موسیقی بازی ، این است که شما فقط از ایستگاه های رادیویی ، موسیقی دریافت نمی کنید. بلکه اخبار را هم در حین رانندگی و یا در هر جایی که رادیو وجود داشته باشد ، خواهید شنید. اخباری هم که از این رادیو ها پخش می شوند ، به مسائلی می پردازند که در شهر اتفاق افتاده و یا قرار است که اتفاق بیفتند. از نمونه های آن می توان به شرایط جوی ، درگیری ها ، دزدی های اتفاق افتاده و... اشاره کرد.


از اصلی ترین نقاط قوت مافیا 1 داستان آن بود. داستانی ترازدی که به زیبایی مسائل یک خانواده ی مافیایی را بازگو می کرد. اگر این نظر را بپذیریم که بعد از 6 سال بازی هایی وارد بازار شدند که توانستند در همه ی موارد اعم از گرافیک ، صداگذاری و... از مافیا برتر باشند ، به طور حتم این مورد در مورد داستان آن صحیح نمی باشد.
با موفقیتی که مافیا از داستانش به دست آورد ، سازندگان آن تصمیم گرفتند که دوباره همین موفقیت را برای مافیا 2 تکرار کنند. از مصاحبه هایی که با سازندگان این بازی انجام شده است ، می توان این موضوع را دریافت که تمامی تمرکز تیم ساخت مافیا 2 بر روی این است که داستان بازی را بسیار جذاب برای بازیکن بازگو کنند.
با اطلاعاتی که هم اکنون درباره ی بازی در دسترس است ، موارد زیر را از داستان بازی در می یابیم:
شخصیت اصلی بازی که کنترل آن بر عهده ی ما است ، ویتو اسکالتا Vito Scaletta نام دارد. وی دوران کودکی دردناکی دارد که به هیچ عنوان دوست ندارد دوباره به آن دوران بازگردد. زندگی در فقر ، به دنبال ذره ای پول و احترام و... مواردی اند که دوران کودکی او را تباه کرده اند. اما او تصمیم دارد که دیگر این شرایط در آینده برایش (و شاید هم فرزندانش) تکرار نشود. ویتو پس از بازگشت از جنگ جهانی ، به طور نامعلومی (که در بازی مشخص خواهد شد) جذب یک گروه مافیایی که از سیسیل به آمریکا مهاجرت کرده اند ، می شود. مرد اول مافیا شدن آرزوی اوست که باید این کار را از پایه و با انجام ماموریت ها انجام دهد.
روند داستانی بازی مثل نسخه ی قبل ، به صورت خطی می باشد و در این مورد ، تغییری در این نسخه داده نشده است.

از نظر GamePlay ، بازی تفاوت هایی با نسخه ی قبلی خود دارد. از جمله مهم ترین آن ها ، استفاده از تکنولوزی شهر بازی Open City در بازی است. در نسخه ی اول ، بازی از چنین تکنولوزی ای بهره نمی برد. بلکه به صورت مرحله ای دنبال می شد. شما باید پس از انجام هر ماموریت به بار سالیاری باز می گشتید تا مرحله ی بعدی را انجام دهید. می توانستید گاهی سراغ لوکاس برتون در زیر پل جولیانو هم بروید تا فن دزدیدن ماشین را از او بیاموزید. اما فرصت چندانی برای آزادانه گشتن در شهر نداشتید. اما در مافیا 2 سعی شده است که آزادی عمل بیشتری به بازیکن داده شود تا وی بتواند در بازی به گشت و گذار در شهر بپردازد و مکان های تفریحی و جالبی را که در بازی گنجانده شده است ، کشف کند.
ماموریت ها در این بازی از راه های مختلفی به پایان می رسند. این روش که مدتی است در ساختن بازی های این سبک به کار می رود ، مافیا2 را هم دچار خود کرده است. بازیکن می تواند با استفاده از روش های مختلفی که مخصوص اوست ، بازی را به پیش ببرد. البته باید در این کار ، احتیاط را به عمل آورد. زیرا ماموریت هایی که در آینده انتظار او را می کشند ، از کار های او در گذشته نیز تاثیر می گیرد.
ماشین دزدی در این نسخه از دیگر مواردی است که بر روی آن تغییراتی داده شده است. ظاهرا برای دزدیدن خودرو ها در این بازی ، باید باز هم دور از چشم پلیس و مردم ، شروع به ور رفتن با قفل آن ها کنید تا بتوانید آن را بکشانید و وارد اتوموبیل شود. این مورد ، یکی از بزرگ ترین نقاط قوت مافیا 1 نسبت به بازی های هم سبک خود نظیر GTA بود که بازی را به واقفعیت بسیار نزدیک تر می کرد. راه های دیگری هم برای دزدیدن خودرو ها در بازی وجود دارد که در این نسخه برای اولین بار می بینیم و هنوزتوضیحی از سوی سازندگان ، درباره ی آن ها داده نشده است.
در اکثر بازی های این سبک ، خصوصا سری بازی های GTA ، ماشین دزدی در شهر یک کار بسیار راحتی بود. نگه داشتن یک ماشین در خیابان ، پرت کردن راننده ی آن از ماشین ، سوار شدن در ماشین و فرار کردن ، الگوی ساده و تکراری ای برای ماشین دزدی در همه ی بازی های این سبک است. حتی نسخه ی اول مافیا هم از این امر مستثنی نیست. اما مافیا 2 قرار است که دیگر به این الگوی غیر واقعی که هیچ گاه در واقعیت برای یکشخص اتفاق نمی افتد ، پایان دهد. دیگر ماشین دزدی در این بازی به این سادگی ها هم نیست. بلکه با اعمال تغییراتی در این زمینه ، سعی شده است که آن را به واقعیت نزدیک تر کنند. هنوز درباره ی این تغییرات ، اطلاعات دقیقی ارائه نشده است ، اما مطمئنا آن را در بازی تجربه خواهیم کرد.
وسعت شهر بازی هم دو برابر شهر لاست هیون شده است. وجود مکان های تفریحی که در بازی کشف خواهند شد ، باعث خواهد شد که شهر از حالت یکنواختی در بیاید. علاوه بر این ، در اطراف شهر ، مناطق روستایی (Country Side) نیز همانند نسخه ی قبلی وجود دارد که به ایجاد تنوع در محیط بازی کمک شایانی کرده است.
در جذاب سازی GamePlay بازی ، جزئیات فراوانی به کار برده شده است. تمامی خودرو های ، دستگاه ها و... به گونه ای طراحی شده اند که با کیفیت هایی که در دهه های 50 داشتند ، کار کنند. خودرو ها هم مثل نسخه ی 1 متناسب با قدرتشان کار می کنند. بزرگ ترین ایراد بازی پدرخوانده در قسمت رانندگی ، این بود که همه ی خودرو های بازی ، قدرت مشابهی داشتند و همچنین سرعت آن ها را می توانستیم به طرز غیرعادی ای بالا ببریم. اما در مافیا 2 سعی شده است که باز هم مثل نسخه ی 1 ، رانندگی را به واقعیت نزدیک تر کند. قدرت خودرو ها ، استارت زدن ها ، باز کردن قفل و... همگی از همتای واقعی خود در دهه ی 50 الگو گرفته اند.


در مورد مواردی چون هوش مصنوعی ، صدا گذاری ، ایراد های بازی و... فعلا نمی توان چیزی گفت. زیرا از روی عکس ها و تریلر یک بازی ، نمی توان قضاوتی را در این موارد کرد. سازنگان بازی هم تا به حال درباره ی هوش مصنوعی بازی ، اطلاعاتی را به بیرون درز نداده اند. اما به طور قطع می توان گفت که اکنون پس از گذشت 6 سال ، دیگر مشکلات گرافیکی ، هوش مصنوعی و دیگر مواردی را که در نسخه ی اول شاهد آن بوده ایم ، دراین نسخه نخواهیم دید. در این بازی جزئی ترین جزئیات مورد توجه سازندگان بوده است و برای اینکه بتوانند بازی ای را بسازند که توانایی به کار بردن این همه جزیات را داشته باشد ، موتور بازی را از پایه ساختند.
در مجموع ، بازی مافیا2 با تبلیغات زیادی در حال ورود به بازار است. بخش اعظم این تبلیغ بزرگ خود را مدیون موفقیت نسخه ی اولش است. با موفقیت مافیا 1 ، 2K Games توانسته است که با بودجه ی تبلیغ نه چندان بالا برای این بازی ، تبلیغاتی را در حد بازی هایی مثل Crysis به کمک طرفداران مافیا برای همگان ارائه دهد.
در مورد تاریخ انتشار این بازی ، هنوز زمان دقیقی ارائه نشده است. تنها اطلاعاتی که می توان در این زمینه به دست آورد ، این است که این بازی در سال مالی شرکت 2K Games وارد بازار خواهد شد. سال مالی این شرکت از ماه نوامبر 2008 آغاز و در اکتبر 2009 پایان می یابد و مافیا2 قرار است که در زمانی بین این دو ماه وارد بازار شود. البته احتمال دارد که بازی در اواخر سال 2008 و در دوران کریسمس ، وارد بازار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد